fredag 6 november 2009

Tant nöff

Det är roligt med bus och upptåg och särskilt i kombination med traditioner. Min pappas syskon brukar "kidnappa" den som fyller jämt, om det till exempel är en av hans systrar som fyller år så planerar kvinnorna en överraskning för henne. Samtidigt planera männen en fest för dem. Efter de båda festerna sammanstrålar man ofta någonstans för att fortsätta gemensamt. När min pappa fyllde 40 var det ett "fnask" som kom hem och hämtade honom i ett vrålåk. Vi andra visste ju vad som var på gång (och det förstod ju pappa också när det väl hände), men visst borde han protesterat lite...???

På en av avdelningar på mitt jobb har man en jätterolig tradition, den går ut på att den som är 39 år är tant nöff, från det franska ordet för 39, trente-neuf. Den som är näst på tur att fylla 40 får då en fin "liten" gris att ha på sitt arbetsrum fram till det stora jubilet. I år har det gått inflation i grisar, de blir bara fler och fler...

De verkar sprida sig i okontrollerad takt, kanske är det detta som är svininfluensan?

Jag är för sammarbete över alla gränser men just i detta fall är jag mycket glad att denna tradition är "avdelningsunik". Jag fyller ju 39 nästa år...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar